13. juni // HAL 14 – Ny international oplevelsesscene i Helsingør
”Kulturværftet skal være et kulturelt center for kundskab og kreativitet, udfoldelse, oplevelse, uddannelse og identitet fyldt med liv i alle dagens vågne timer – 7 dage om ugen. Det skal være stedet, hvor mennesker mødes: børn, unge, voksne, de lokale og turister – med andre ord: mødestedet for det lokale og det globale.”
Vision for Kulturværftet, del af lokalplan 1.002, vedtaget af Helsingør Byråd i foråret 2004
INDHOLD:
VISION
MANIFEST FOR HAL 14
FUNKTIONER
FORM OG IDENTITET
DESIGNPRINCIPPER
DE NUVÆRENDE BYGNINGER
KOLOFON
VISION
I 2004 vedtog byrådet en fremragende vision for Kulturværftet. Visionen omfattede både det Kulturværft, der allerede ér skabt, og en fase 2 med Værftshallerne, der nu er ledige. Vi tillader os at minde Helsingør om visionen. Glem den ikke. Hold fast i den!
Som i så mange andre større byer i Danmark og rundt omkring i verden sker der en transformationsproces med de gamle industribygninger i Helsingør. Men Helsingør har noget, de andre ikke har. De gamle værftshaller har nemlig en unik placering centralt i Helsingør tæt på verdensattraktionen Kronborg og det progressive Kulturværftet. Denne placering gør Værftshallerne meget velegnede til kulturelle formål, og deres 30.000 m2 rummer et kæmpe potentiale for Helsingør by.
Ambitionen er at skabe byens kreative forsamlingshus og internationale eventscene med teateriscenesættelse som omdrejningspunkt. Et kreativt miljø, der tager afsæt i Helsingørs stærke teatertradition, og som former sig efter behov og økonomi og derfor aldrig bliver færdigt. Et kulturelt og innovativt miljø i konstant udvikling og økonomisk vækst. VisitNordsjælland har været sekretariat for projektet, som er udarbejdet på initiativ af:
Hotel Madam Sprunck
Hotel og Casino Marienlyst
Konferencecentret Højstrupgård
Konventum, LO-skolens Konferencecenter
Comwell Borupgaard
ET FREMTIDSBILLEDE
Kulturværftet og Hal 14 den 24. maj 2017
Bierne summer i de lodrette haver og træer på den hyggelige og spændende plads, der omkranser hele Kulturværftet. Her er hav, slot, grønne fantasifulde byhaver, farverige stole og borde og industriel arkitektur på én og samme gang. Folk nyder solen og den unikke udsigt fra pladsen med de mange små hyggelige hjørner, mens de spiser en god frokost fra det økologiske spisehus, HolgersMave.
Samtidig myldrer mennesker ind og ud af Hal 14. Der er politisk kongres i den store hal, mens der et andet sted afholdes udstilling og konkurrence for Designskolens afgangselever efter et semesters master class på stedet. Et tredje sted pågår den daglige aktivitet i de små containerværk-steder og mellem midlertidige træ-skillevægge. Den rå fabriksstemning og de farverige og moderne designmoduler, der er badet i et enormt og afvekslende lysindfald fra solen og havet udenfor danner en spændende og afvekslende ramme for de mange forskellige aktiviteter og mennesker.
Lyden af latter, klapsalver, Shakespeare-reciteringer, guitarspil og en træskærermaskine blander sig med hyggelig sludren fra den ”svævende” kunsthåndværker-butik, hvor de produkter, der produceres i hallerne, udstilles og sælges til publikum. Stedet er en stor collage af virkelyst, skabertrang, bæredygtighed og professionalisme.
I pauserne fyldes Holgers Mave af spisende gæster både inde i det højloftede, rustikke, lyse og charmerende rum og ude i den urbane gårdhave. Det er folk fra kongressen, elever og lærere fra Designskolen, kunstnere fra værkstederne, helsingoranere og turister fra Kronborg og Museet for Søfart, der nyder spisehusets fristelser. Værftet lever og ånder; et nyt produktionssted er genopstået, et økosystem af ideer, uddannelse, events, kunstnerisk skabelse og kreativ omsætning. Lokalt, regionalt og globalt.
Et sted man har lyst til at være og indsuge den summende stemning af virkelyst, vækst og kultur. Et sted, der løfter Helsingørs, Nordsjællands og Danmarks standard for kulturel produktion og byudvikling.
Velkommen til Hal 14!
VI FEMDOBLER!
Hal 14 i værftshallerne har kapacitet til næsten 5.000 stående gæster. I den store sal i det nuværende Kulturværft kan der være 1.000. Med Hal 14 femdobler vi altså vores kapacitet som koncert-, event- og mødested. Det bringer os op i en ny liga af arenaer sammen med steder som Forum Horsens (5.000 stående gæster), NRGi Arena (5.000), Arena Fyn (5.500) og TAP1 (6.000). Dermed kan vi pludselig være med i spillet om større og mere attraktive artister, kunstnere og begivenheder.
Men det kræver også, at vi på alle niveauer som minimum femdobler vores ambitioner! Hele kæden af indtryk, tilbud og serviceydelser, som gæsten oplever, og hele den bagvedliggende kapacitet og professionalisme skal løftes markant.
ARRANGEMENTSPROFIL
KONCERTER
Det er vanskeligt at sige, hvor grænserne for fremtidens koncert-virksomhed går. Det må afprøves i praksis. Men vi taler navne i følgende kaliber:
Band of Horses
Björk
Carpark North
Dolly Parton
Enrique Iglesias
Frank Ocean
Hansi Hinterseer & Das Tiroler Echo
Lil Wayne
Nephew
Simply Red
Volbeat
MØDER
Firmaevents og endagsmøder er et marked i vækst. Hallerne er et unikt mødested med mulighed for fleksibel og skalerbar indretning. Hovedsegmentet vil være store grupper med mindst 300 deltagere.
FOLKEFESTER OG EGNE KONCEPTER
Flere store, folkeligt forankrede og tilbagevendende begivenheder er også en del af arrangementsprofilen. Fx serveringsteater, julemarked, kunstmarked, Kulturnat, Sankt Hans, CLICK Festival og Shakespeare Festival.
GRUPPER OG ANDRE SERVICEYDELSER
Tilbud til større grupper som fx busrejser og krydstogtgæster er også en mulighed. Ved siden af de store og små arrangementer skal der tilbydes parkering, cafeer og restauranter, butikker, steder hvor man kan slappe af, mulighed for Overnatning o.m.a., så gæstens samlede behov under besøget bliver dækket.
Eksempel: Click Festival 2013
I maj 2013 brugte CLICK Festivalen Hal 14.
”Hal 14 er et forrygende rum, der læger imposante rammer til spædende og udfordrende ny medie- og lydkunst.” (Information, 18. maj 2013)
Eksempel : Inde x Awards
Den 29. august 2013 uddeles verdens største designpris på i alt €500.000 i Hal 14 af INDEX: Design to Improve Life®. Der er indsendt 1.022 designs fra 70 lande til prisuddelingen. Der forventes flere end 1.000 danske og internationale designere, politikere, erhvervsledere, forskere og journalister til begivenheden.
CNN er mediepartner for begivenheden og prioriterer bl.a. prisuddelingen i en særlig temauge og i en direkte transmission fra Helsingør.
”PåKulturhavnen ser vores internationale gæster både det ældste og det nyeste af Danmark”, CEO Kigge Hviid, INDEX: Design to Improve Life®
DEN STORE TRANSFORMATOR SKAL TÆNDES
Værftshallerne er en gylden mulighed for Helsingør. Her kan vi skabe en international oplevelsesscene i Hal 14, et vækstmiljø for oplevelseserhverv og et kreativt uddannelses- og udviklingscenter – samtidig.
En ny potentialeanalyse udarbejdet for VisitNordsjælland viser, at Hal 14 på årsbasis vil kunne tiltrække 100.000 besøgende, øge turismeforbruget med ca. 80 mio. kr. og skabe ny beskæftigelse svarende til 100 årsværk.
Hal 14 bliver en løftestang for det lokale turist- og oplevelseserhverv, der skal udvikle events, mødekoncepter, catering og andre services i Hal 14. Ved at arbejde i og omkring Hal 14 får turist og oplevelseserhvervet nye ideer, erfaringer, kontakter og indtjening, så kvalitet, attraktivitet og originalitet kan løftes i alle led.
For Kulturhavnen bliver Hal 14 også et aktiv. Der vil i endnu større omfang kunne deles gæster, kompetencer, kapaciteter og serviceydelser i hele området. Med større samlet attraktivitet kommer et årligt besøgstal på 1 mio. gæster nu inden for Kulturhavnens rækkevidde.
Sidst men ikke mindst øger vi med Hal 14 mulighederne for at tiltrække kreative uddannelser og udviklingsaktiviteter til Helsingør – enten permanent eller som ”udebase” for uddannelser i fx Helsingborg, København og Hillerød.
Kort sagt: Hal 14 kan transformere Kulturhavnen og Helsingør by fra attraktiv kulturarv og gennemsnitlig provinsby til vækstorienteret oplevelsesby. Hvis vi tør. Og hvis vi griber det rigtigt an.
HAL 14 skal være centrum for Helsingørs vidensbaserede og kreative samarbejder. En lang række virksomheder og organisationer kan tænkes at indgå som samarbejdspartnere :
A.P. Møller Fonden
Arbejdsmarkedets Feriefond
Campus Helsingborg
Charlottenborg
Comwell Borupgaard
Copenhagen Business School
Danmarks Tekniske Museum
Danmarks Tekniske Universitet
Distortion
DGI
Detailhandelsforeningen i Helsingør Kommune
Erhvervsskolen Nordsjælland
Hamlet Scenen
Helsingør Havn
Helsingør Kommunes Museer
Helsingør Teater
Helsingør Ungdomsskole
Hotel & Casino Marienlyst
Højstrupgaard
Konventum
Kronborg
Kulturministeriet
Kulturværftet
Kunstakademiets Arkitektskole
Kunstrunden
Københavns Universitet
Live Nation
Lokale og Anlægsfonden
Louisiana Museum of Modern Art
Madam Sprunk
Nordea Fonden Real Dania
Roskilde Festival
Roskilde Univesitetscenter
S/S Bjørn og Bjørnebanden
Smag på Nordsjælland
Smuk Festival
Statens Museum for Kunst
Styrelsen for Kulture jendomme
VisitDenmark
Vækst & Viden
Værftsmuseet
Wonderful Copenhagen
Øresundsakvariet
Ålborg Universitet
EN STÆRK OG VISIONÆR HAL 14-ALLIANCE
Det er en kæmpe opgave at løfte udviklingen af Hal 14, og man tænker umiddelbart; hvem kan vi give opgaven? Men det er ikke muligt at overlade opgaven til én professionel aktør. Der findes simpelthen ikke en kulturinstitution, en eventarrangør, en hal- eller attraktionsoperatør eller et konferencehotel, der kan eller vil binde an med opgaven i sin helhed.
Projektet er nyt og behæftet med stor usikkerhed. Og der er ikke en ejer/investor, som vil skyde en masse penge i projektets realisering. Der kan forhåbentlig rejses midler udefra til at finansiere istandsættelse og teknisk opdatering. Men driften af Hal 14 skal sandsynligvis hvile i sig selv. Helsingør Kommune har meldt ud, at der ikke kommer penge herfra til at drive Hal 14. Derfor skal projektet realiseres ved at hallen stilles til rådighed for eksterne arrangører, forpagtere, kunder og andre brugere, der så selv løfter den givne aktivitet eller arrangement. Det er en model, som vi kender fra andre steder, fx fra Øksnehallen i København.
Selvfølgelig skal der være en daglig styring og drift af stedet. Men grundlæggende skal det altså være et netværk af eksterne arrangører og operatører, der skaber indholdet. Et professionelt økosystem af store og små aktører i indbyrdes symbiose.
Hal 14 skal altså løftes i en stærk og visionær alliance mellem kompetente og professionelle aktører fra Helsingør, fra resten af landet og fra udlandet. Sammen kan vi løfte opgaven!
VI SKAL STARTE EN NY BØLGE
Hvis vi skal lykkes, er det imidlertid ikke nok at samle en tæt alliance af professionelle aktører i og omkring Hal 14. Vi skal skabe en bølge af stærke relationer til andre afgørende medspillere:
• Publikum: Vi skal vinde helsingoranernes tillid og opbakning, men vi kan ikke alene basere Hal 14 på det lokale publikum.
• Leverandører og arrangører: Vi skal engagere leverandører af teknik, fødevarer og meget andet, så de giver os opmærksomhed, engagement og goodwill.
• Frivillige: Vi får brug for en masse frivillige, der kan og vil bakke op i stort og småt.
• Sponsorer: Vi får brug for virksomheder, fonde og andre mæcener og partnere, der ser en interesse i at bakke os op.
• Samarbejdspartnere: Vi får brug for medier, kommunikationskanaler, rådgivere, eksperter, forskere, undervisere og mange andre, der kan bringe ideer og ressourcer ind i vores projekt.
MANIFEST FOR HAL 14
Vi finder tiden moden til at skabe en ny oplevelsesscene i værftshallerne i Helsingør under navnet Hal 14, der i kraft af sin kvalitet og egenart kan måle sig med de bedste scener i verden.
Hal 14 skal:
#1 – Fyldes af liv frem for ting – der skal være liv og mennesker i Hal 14 alle dagens vågne timer, 7 dage om ugen.
#2 – Være et kreativt og rekreativt samlingspunkt – i Hal 14 skal der ydes og nydes gode oplevelser af enhver art og for ethvert publikum.
#3 – Tilhøre byen og være et fælles byrum – oplevelserne i Hal 14 skal udvikles og skabes uafhængigt og brugerstyret.
#4 – Give attraktive oplevelser – oplevelserne og aktiviteterne i Hal 14 skal tiltrække et betalingsvilligt publikum.
#5 – Have international ambition – Hal 14 skal have international appel og tiltrække et internationalt publikum.
#6 – Vokse gradvist frem – Hal 14 skal udvikles og iværksættes skridt for skridt, men hele tiden fremad, opad og udad.
#7 – Være bæredygtig – Hal 14 skal være økonomisk, kulturel og miljømæssig bæredygtig.
Helsingør, 2013
#1 – FYLDT AF LIV FREM FOR TING INDEBÆRER…
• At hallerne skal være fleksible og kunne bruges til mange forskellige formål.
• At hallerne ikke må være fulde af genstande og indretninger, der lukker af for andres muligheder.
• At der til det enkelte arrangement gerne må lukkes af, bygges op og indrettes specielt, bare indretningen kan tages ned igen eller flyttes.
• At der skal være forskellige arrangementer og aktiviteter på samme tid.
#2 – VÆRE ET KREATIVT OG REKREATIVT SAMLINGSPUNKT INDEBÆRER…
• At alle foreninger, institutioner, organisationer og virksomheder er velkomne til at bruge hallen, hvis de yder oplevelser og tiltrækker publikum.
• At mange forskellige passioner, interesser og grupper skal rummes i hallerne; mangfoldighed er en kvalitet.
#3 – TILHØRE BYEN OG VÆRE ET FÆLLES RUM INDEBÆRER …
• At Hal 14, ligesom byen, skal være et åbent mødested for borgere og gæster udefra.
• At man har man frie hænder til at yde de oplevelser, man vil, hvis man respekterer de givne vilkår for at bruge hallen.
• At arrangører frit skal kunne designe den oplevelse, de ønsker at yde; uden krav om at man skal bruge/betale for en masse givne ydelser.
#4 – GIVE ATTRAKTIVE OPLEVELSER INDEBÆRER…
• At hovedsigtet er at yde oplevelser og aktiviteter med kvalitet, der kan bære en pris; men der er naturligvis ikke forbud mod gratis glæder og oplevelser!
• At Hal 14 er et kommercielt univers; det er ikke public service.
• At arrangører skal betale en markedsleje for at anvende hallen.
#5 – HAVE INTERNATIONAL AMBITION INDEBÆRER…
• At vi måler os selv med en international målestok; ambitionen er at kunne honorere et kræsent internationalt publikum.
• At oplevelser i Hal 14 skal være tilgængelige for et internationalt publikum.
• At vi skal have internationale arrangører, artister, kunstnere o.a.
#6 – VOKSE GRADVIST FREM INDEBÆRER…
• At hallerne skal være et rum, der formes og skabes over tiden i takt med at det bruges og udbygges.
• At vi må prøve os frem og eksperimentere for at blive klogere og finde vores særlige niche.
• At vi først investerer i udvikling af udstyr, faciliteter m.v., når vi er sikre på at de kan forrentes.
#7 – VÆRE BÆREDYGTIG INDEBÆRER…
• At der hvert år skal være overskud på driftsregnskabet.
• At Hal 14 skal være i balance med den lokale kultur; vi skal udfordre og forandre den lokale kultur, men vi må aldrig fjerne os fra den.
• At vi tilstræber vedvarende energi, økologisk mad, genbrugsmaterialer og lokale underleverandører.
• At stedets karakter som vækstmiljø understreges af haveanlæg inde og ude som permanent signaturoplevelse.
FUNKTIONER
International oplevelsesscene.
Hal 14 skal være scene for events og møder i den helt store skala. Et sted der trækker publikum fra hele Danmark og internationalt. En åben og fleksibel multiarena, der kan indrettes specielt til formålet.
Hal 14 er det centrale rum i oplevelsesscenen. Men de omkringliggende haller skal også kunne bruges til backstage, udstilling, underholdning, catering o.a.
Eksempler:
Boksestævne
Firmafest
Folkefest
Koncert
Konkurrence
Marked
Messe
Masterclass
Partikongres
Prisuddeling
Produktlancering
Serveringsteater
Summer school
Teater
TV produktion
Udstilling
VÆKSTMILJØ FOR OPLEVELSESERHVERV
Hal 14 er en gylden forretningsmulighed for det lokale turist- og oplevelseserhverv. Men det kræver forretningsudvikling og samarbejde at udnytte de nye muligheder. Og der kan blive skarp konkurrence fra arrangører og operatører udefra.
Derfor skal vi skabe et forretningsmæssigt økosystem af professionelle relationer og ressourcer omkring Hal 14, der samler de lokale kræfter. Og åbner op til resten af landet og til udlandet.
Tivoli er i andre sammenhænge blevet drøftet i Helsingør, som et forbillede for den kommercielle og indholdsmæssige udvikling af Kulturhavnen. Pointen er, at Tivoli i forretningsmæssig forstand har skabt et ”lukket system”, hvor samarbejde og synergi koordineres mellem Tivoli, de private og de offentlige virksomheder, der er lokaliseret i Tivoli, samt eksterne arrangører og leverandøer. Det er et økosystem med mange aktører, der arbejder sammen i en helhed.
KREATIVT UDDANNELSES- OG UDVIKLINGSCENTER
Med Hal 14 som international oplevelsesscene og vækstmiljø for oplevelseserhverv skaber vi grundlag for at tiltrække uddannelses- og udviklingsaktiviteter med kobling til Hal 14. Der kan både være tale om permanente uddannelser og udviklingsaktiviteter og om ”udebaser” for uddannelser og udviklingsmiljøer andre steder, fx i Helsingborg, i København eller i Hillerød.
Uddannelsesmiljøet kan være for talenter både på og bagved scenen. Udviklingsmiljøet kan være et sted, hvor nye ideer og nye løsninger kan afprøves i praksis på et levende publikum og i en fuld skala produktion.
Emner og temaer med relation til en international oplevelsesscene:
Dramaturgi
Iscenesættelse
Instruktion
Filmproduktion
Ledelse af kreative
Litteratur
Museumsteater
Nye medier
Præsentationsteknik
Restaurantteater
Rollespil
funktioner 45
Sceneteknik
Service design og innovation
Service management
Skuespil
Sociale medier
Teaterkoncert
Teatersport
TV produktion
LEVERANDØRER TIL KULTURHAVNEN
Ligesom fortidens skibsmotorer indgår fremtidens events og oplevelser fra værftshallerne også i en større konstruktion. Event-, turisme- og oplevelsesmiljøet omkring Hal 14 skal være med til at sætte yderligere fart på de store skibe i Kulturhavnen; Kronborg, M/S Søfartsmuseet og Kulturværftet.
Kulturinstitutionerne er fyrtårne i forhold til publikum og potentielle kanaler for en langt større formidling af oplevelser og serviceydelser, end vi hidtil har set. For at udvikle dette potentiale har institutionerne imidlertid brug for et stærkt netværk af professionelle partnere. Det åbner opbygningen af Hal 14 adgang til. Med oplevelsesscene, vækstmiljø og udviklingsmiljø skaber og tiltrækker vi kompetencer, ydelser og relationer, som kulturinstitutionerne kan drage nytte af.
FORM OG IDENTITET
Hallernes anvendelse
Hal 14 er juvelen i Værftshallerne. Det skal være en multihal til store events og begivenheder. De tilgrænsende haller 16, 17, 18 og 19 skal også kunne bruges ved store events til fx backstage område, udstilling, catering og underholdning.I den fjerneste hal 21 kan der måske placeres funktioner, som kræver en mere permanent indretning.
URBANE HAVER
Som Danmarks nye vækstcenter for kultur og begivenheder skal hallerne visuelt demonstrere vækst. Det gøres ved at opføre grønne haver i forskellige dimensioner. Der opføres vandrette og lodrette urbane haver i udendørsarealet omkring hallerne. Mure og jord anvendes på nye kreative måder. I en af hallerne etableres desuden en kæmpe indendørs have i midten af hallen, evt. med direkte åbning til himlen i taget.
Havernes fotosyntese og økosystemer er et visuelt udtryk for den nye type produktion, der skal tegne hallernes og Helsingørs fremtid.
FLEKSIBLE MODULER
Hallerne bliver et levende og myldrende øko-system af forskellige aktiviteter og brugere. Derfor er det afgørende, at hallerne bliver multi-funktionelle og fleksible. Der anvendes containere, skiltning, møbler og moduler, der kan anvendes i mange figurationer. Hallernes inventar kan altså anvendes og genanvendes til skiftende behov og formål.
UDENDØRS
Udendørsarealet spiller en central rolle. Værftet er fysisk bro og overgang fra byen til museumsøen. Samtidig skal hallerne visuelt og rumligt kommunikere stedets nye identitet. Udendørsarealet mod Allegade udformes som grøn have/park, der danner bro til både klosterhaven og ”Danserinde-parken”.
De grønne haver udformes i nogle zoner som færdig anlagt og i andre som midlertidige haver, hvor lokale borgere kan eksperimentere med plantearter etc. Der kan være plads til lokale biavlerforeninger. Og måske en fæles urban hønsegård, hvor beboerne kan aflevere køkkenaffald og få æg med tilbage.
BROER TIL BYEN
Det kreative økosystem i værftshallerne skal kunne ses fra byen. Men der skal også trækkes tråde ud i området; op til byen, rundt på Kulturhavnen og ud i Nordsjælland. Broen skal være et konkret symbol for økosystemet. Der bygges således en fysisk gangbro over Allegade, som styrker forbindelsen til byen.
I tillæg til broen skal der arbejdes med synlige og karakteristiske brohoveder. Hal 14 skal således have brohoved i Helsingør by. Men der kunne også være brohoveder ude på konferencehotellerne, på gymnasiet eller andre steder.
TEKNISK KAPACITET
Hallerne skal som udgangspunkt drives efter et decentralt princip, hvor brugerne kommer med de nødvendige tekniske kapaciteter. Teknikken skal populært sagt følge anvendelsen. Der skal således ikke indkøbes dyr scene, dyre møbler, dyrt udstyr m.v., som så efterfølgende skal forrentes af brugerne. Grupper af brugere kan imidlertid gå sammen om at anskaffe relevant udstyr og grej. Og de kan måske efter aftale og mod betaling stille dette til rådighed for andre brugere.
Drift og vedligeholdelse
Der skal etableres en driftsfunktion, der forestår den daglige tekniske drift og opsyn med stedet. Driftsfunktionen skal også koordinere brugernes anvendelse af hallerne. Der skal være en professionel booking-funktion, så brugere kan finde og vælge åbne tider i hallerne. Der skal også være et sæt af vilkår og aftaler (kontrakter), som brugere forpligter sig til at overholde.
Hallerne skal kunne anvendes åbent og fleksibelt. Men der skal samtidig holdes ”orden i huset”. Driftsfunktionen skal naturligvis være i tæt løbende dialog med brugerne om optimering og udvikling af hallerne.
OMKRING PARKERING
I dag er der kun ca. 250 parkeringspladser på Kulturhavnen. Ved arrangementer med op til 5.000 deltagere bliver der behov for langt større parkeringskapacitet. Måske er det en del af del af den fremtidige parkeringsløsning at indrette hal 21 indrettes til parkering i 3 etager. Her kan også ligge en potentiel indtægtskilde for hallerne.
DESIGNPRINCIPPER
A. RÅT OG ÅBENT
Vi skal fastholde følelsen af et sted, der bevæger og forandrer sig. Som skifter form og stemning fra dag til dag. Noget man ikke kan sætte i én kategori. Hal 14 bliver aldrig færdig, men fortsætter med at udvikle sig – hver dag! Upolerede, rå materialer, der ikke er lukkede og definerede på forhånd, er med til at stimulere kreativitet og store tanker. Derfor skal vi holde fast i råheden i de gamle industribygninger. For her kan man starte forfra og tænke vildt og stort.
B. MODULÆR INDRETNING
Hallerne bliver et levende og myldrende øko-system af forskellige aktiviteter og brugere. Derfor er det afgørende, at hallerne bliver multi-funktionelle og fleksible. Med mobile og modulære elementer vil man kunne ændre og skalere på indretningen, så den passer til en bred vifte af aktiviteter og events. Store kongresser, mange workshops, koncerter, teaterforestillinger, banquetter vil let kunne faciliteres i den store hal med en modulær indretning.
Der anvendes containere, skiltning, møbler og moduler, der kan anvendes i mange figurationer. Med containere vil man kunne skabe en containerby i hal 45, der kan danne en inspirerende ramme omkring et kreativt miljø med plads til små kontorer, værksteder og atelierer. Hallernes inventar kan altså anvendes og genanvendes til skiftende behov og formål.
C. GRAFIK OG ISCENESÆTTE NDE ELEMENTER
Med grafik og iscenesættende elementer vil man let kunne sætte skiftende identitet på omgivelserne og bløde op i rummet. Store lysekroner og moderne designelementer vil f.eks. skabe en synlig og inspirerende kontrast til de rå bygningselementer. Det polerede mod det rå, det moderne mod det gamle, fortid mod nutid og fremtid.
DE NUVÆRENDE BYGNINGER
Værftsbygningerne består i dag af 11 bygninger i op til 3 1⁄2 etage, der til sammen har et bruttoetageareal på knapt 30.000 m2. Herudover er der 2.390 m2 i kælderen. Bygning 14 blev opført som maskinværksted i 1882. Arkitekt var Emil Gnudtzmann, som i 1896 forlængede den med kleinsmedie i fire fag mod sydvest. Efter brand i 1944 blev den istandsat samt forsynet med flere tilbygninger og mellembygninger i 1949 og 1952. Bygningen er den ældst bevarede i anlægget. Ved nedrivning af tilbygningerne til begge sider vil den i det væsentligste fremtræde i sin originale skikkelse, og som sådan udpeges den med denne lokalplan som bevaringsværdig.
Bygning 45 blev opført i 1923 som ”Økonomibygning” med marketenderi, badefaciliteter og modellager. Opførelsen blev forestået af firmaet Kampmann, Kierulff og Saxild (senere Kamsax). I 1959 blev den forhøjet med en manzardetage. Bygningen blev renoveret i 1986 og 2002. Måden hvorpå tagetagen er tilføjet giver bygningen en lav bevaringsværdi (save 6), men den kan meget vel ombygges og forbedres.
Bygning 16 blev opføt i 1882 som grovsmedje. Herefter har den været ombygget, bl.a. efter brand i 1944. Bygningen er ikke bevaringsværdig.
Bygning 17 blev opført i 1882 som kedelsmedie og er ombygget i 1944 efter brand. Bygningen har rummet prøvehal for dieselmotorer og er ikke bevaringsværdig.
Bygning 18 blev opført i 1902 som forvæksted og er ombygget i 1949. Den er ikke bevaringsværdig.
Bygning 19 blev opført i 1882 som jernstøberi og er ikke bevaringsværdig.
Bygning 20 blev opført i 1947 som hvidtmetalstøberi og ombygget i 1957. Bygningen er ikke bevaringsværdig.
Bygning 21 blev opført i 1997 til montagevæksted.
KOLOFON
HAL 14 NY INTERNATIONEL OPLEVELSESS CENE I HELSINGØR
Udarbejdet af:
EHSB og RUNE FJORD STUDIO
FOR:
Hotel Madam Sprunck
Hotel & Casino Marienlyst
Konferencecentret Højstrupgård
Konventum, LO-skolens Konferencecenter
Comwell Borupgaard
DESIGN, IDÉER, ILLUSTRATIONER OG TEGNINGER
Copyright Rune Fjord & EHSB, 2013
www.runefjord.dk
www.ehsb.dk
Se hele oplægget MED BILLEDER OG ILLUSTRATIONER her: Hal 14 ny international oplevelsesscene